Wat iedere startende ondernemer moet weten over Marktverkenning

Tijdens de opstartfase van jouw ondernemersdroom zul je onvermijdelijk een stuk Marktonderzoek moeten doen. Door de Belastingdienst ook wel "Marktverkenning" genoemd.

 

Marktonderzoek is voor een onderneming van grote betekenis. Zo heb je de informatie die voortvloeit uit marktonderzoek nodig om strategisch en inhoudelijk richting te geven aan o.a. het ondernemingsbeleid, marketingbeleid en communicatiebeleid.

Vandaar ook dat dit een onmisbaar deel is in het ondernemingsplan en wat vele startende ondernemers en zzp'ers onderschatten. Marktonderzoek dien je zo grondig mogelijk te doen voor optimaal resultaat maar blijkt vaak arbeidsintensiever dan gedacht.

Mede om die reden(en) adviseren wij bij ROcX startende ondernemers en zzp'ers altijd om Marktonderzoek uit te besteden om zo geen essentiële informatie over het hoofd te zien.

 

Hetgeen dat menig startende ondernemer tegenhoudt om dit te (laten) doen is de gedachte dat dit een grove investering is. Een investering die zij denken te kunnen omzeilen door het zelf te doen. Met vaak incomplete informatie en daarop gebaseerde beleidsbeslissingen en bijbehorende inefficiënte resultaten tot gevolg. Aiiiii, dat moeten we natuurlijk niet hebben.

 

Maar, wij hebben goed nieuws voor jou !

Wat veel startende ondernemers en zzp'ers namelijk niet beseffen, is dat marktonderzoekskosten en kosten voor ingewonnen adviezen aftrekbaar zijn in de belastingaangifte !

 

Meen je dat nou? Hoor ik je denken.

Ja zeker.

 

De belastingdienst vertelt op hun website: "Alle kosten die u uit zakelijk oogpunt voor een onderneming hebt gemaakt, zijn aftrekbaar. Daaronder vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen: kosten dus die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging. Denk bijvoorbeeld aan een marktverkenning en ingewonnen adviezen."

 

Doe er je voordeel mee !

 

Kijk voor meer informatie op de website van de Belastingdienst.

 

Of neem contact op met ROcX om te kijken wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen op het gebied van marktonderzoek en/of advisering.