Kleurgebruik en Imago

Je kleedt je goed, jouw logo kleur vindt je mooi, de huisstijl is lang over nagedacht en tóch komt het allemaal niet over zoals je het voor ogen had.

Herkenbaar? Kleurtheorie kan jouw reddende engel zijn. 

 

Vandaag zoomen we in op het belang van “Kleurentheorie” voor jou als ondernemer.

Kleurentheorie wordt veelal gebruikt door (web)designers en marketeers om te connecten met de associaties die wij in ons “oerbrein” leggen met bepaalde kleuren.

Kleur heeft zijn eigen psychologie en is van groot belang bij jouw uitstraling als persoon, maar ook als onderneming.

 

Ik hoor je wellicht denken; “Ja leuk, maar wat moet ik daar mee?”

Nou, heel veel.

 

Zo kun je door de juiste kleurcombinaties of contrasten te gebruiken qua kleding tijdens een presentatie/business meeting óf door te spelen met kleuren in jouw videos en huisstijl, de algehele boodschap en/of gewenste indruk extra kracht bijzetten, maar zo ook kracht ontnemen.

Als je neutrale of slecht contrasterende kleuren draagt of gebruikt, is de kans klein dat je onthouden wordt.

Ik wil dat jij je hier bewust van wordt.

 

Laat je inspireren op https://www.canva.com/colors/color-wheel/. Deze site geeft weer welke kleuren harmonieus en goed contrasterend zijn en welke juist niet. Doe er je voordeel mee!

 

Maak slim gebruik van kleuren en contrasten om verkeerde associaties te voorkomen.

 

 

Het is belangrijk om als (startende) ondernemer hier bij stil te staan en jezelf de volgende vragen te stellen;

 

  1. Welke trefwoorden passen bij jou en jouw bedrijf?
  2. Wat wil je dat een ander van jou onthoudt?
  3. Welke kleuren passen daarbij? (zie ook tip 1 onderaan deze blog)
  4. Welke kleuren draag of gebruik jij momenteel ?
  5. Matcht dit met de antwoorden op vraag 1 en 2?

 

Matchend? Mooi ! Ga zo door.
Geen 100% match? Hierbij enkele tips:

 

  1. Kijk eens naar hoe andere (grote) merken gebruik maken van kleur en welke associatie dit bij jou oproept. In hoeverre komt dat overeen met hun product/dienst? Zie ook: https://www.doen-grafischontwerp.nl/wp-content/uploads/2015/04/kleuren5.jpg
  2. Bovenal; Laat zien wie jij bent als ondernemer & wat je wilt uitstralen. Zorg dat de kleur die je kiest bij je past én tegelijkertijd goed weergeeft wat je wilt overbrengen.

 Niet zeker over welke kleur nu écht bij jou past en jou of jouw bedrijf ondersteunt in het gewenste imago?
Wij kunnen jou hierbij helpen. Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.